Seuran esittely

Lehtimäen Jyskeellä on vuosi 2019 juhlan arvoinen, sillä seura täyttää tuolloin 90 vuotta.

Jyskeen urheilulajivalikoima on monimuotoinen ja seuraa voidaan syystäkin kutsua yleisseuraksi. Vahvoja lajeja ovat olleet hiihto, yleisurheilu ja palloilu. Takavuosikymmeninä myös paini kuului Jyskeen vahvuuksiin ja onpa mäkihyppykin saanut  huimapäitä lajin pariin aikana, jolloin Jyskeellä oli oma hyppyrimäki. Suunnistajat ovat koonneet takavuosina joukkojaan Jukolan viestiin asti ja Valkealammella on järjestetty kisoja, peräti Suomenmestaruuksia jaellen.

Jyskeen hiihtokarpaasit ovat Lehtimäen kunnan alaisuudessa sivakoineet lukuisia maakuntaviestivoittoja vielä 70- ja 80-luvuilla. Tunnetuimpia hiihtäjistä lienee Juha Hauta-aho, joka menestyi aikuissarjoissakin Suomenmestaruusmitalien arvoisesti.

Yleisurheilu on tuonut hiihdon ohella seuralle ehkä eniten menestystä lukuisten mestaruuksien mukana. Keihäänheitto on ollut aina vahva Jyskeen laji ja Ari Mannion EM-pronssi lukuisten muiden voittojen ohella lienee Jyskeen saavutuksista kovimpia.

Tänäkin aikana junioritoiminta on voimakasta seuran sisällä, palloilussa on useita lajeja ja niihin on kertynyt aina osallistujia pienistä ikäluokista riippumatta. Yleisurheilukoulussa ei peritä osallistumismaksuja ja koulu kerääkin kymmeniä oppilaita.

Jyske osallistuu myös kuntoliikunnan järjestämiseen ja liikuntapaikkojen hoitoon yhdessä Alajärven kaupungin ja muiden järjestöjen kanssa.

Toiminnasta kiitollisina seuralla on vuonna 2018 jäsenmaksunsa maksaneita jäseniä peräti 309 kappaletta, mikä motivoi seuraamme pysymään aktiivisena.

MS Word -tiedostoLP-juttu.docx (13.8 MB)
Yleisurheilu
Hiihto